4 Mart 2012 Pazar



BENİM GÖZÜMDEN DÜNYA
Yazar: Albert Einstein

Altı çizilecek cümlelerle dolu bir kitap: Benim Gözümden Dünya. Bir iki tanesini yazsam diğerlerine ayıp olacak diye bu yazıda hiç alıntı yapmamaya karar verdim kitaptan. Albert Einstein’in felsefi, siyasi yazı ve konuşma metinlerinden oluşuyor. Bir dahinin dünya görüşünü, hayata bakış açısını merak edenler için birebir bu kitap. Ben Einstein’ı asosyal, fizikten başka bir şey düşünmeyen biri zannederdim ama çok yanıldığımı gördüm.  Oldukça iyi biri; alanında büyük bir istek ve samimiyetle çalışarak başarıya ulaştığı için bütün dünyaca değeri bilinmiş sanki. Bu büyük bilim adamı yeri geliyor size onu kovalayan gazetecilerden dert yanıyor (ki bu kısmı zekasının ürünü olan mizahi diliyle, baya komik bir dille anlatmış ), yeri geliyor hayatın zorluklarına göğüs gererken nasıl sabrettiğini anlatıp, “hayatın anlamı bak budur” dercesine öğütler veriyor.
Einstein çok mütevazi biri. Diğer bilim adamlarına göre anlamadığı bir nedenden dolayı daha ünlü olduğunu ve bu ünün kendisine imkanlar sağladığının  (ve insanların işine geldiği şekilde konuştuğu sürece pohpohlanacağının) bilincinde olduğunu söylüyor. Einstein ’in beni en çok şaşırtan özelliklerinden biri, bir çözüm adamı olması. “Şu şu konuda gerçekçi parametreler üzeriden konuşulmalı ve bilmem ne şekilde bir çözüm üretilmeli” gibi boş laflar yerine doğrudan çözümünü sunuyor Einstein. Doğru veya yanlış en azından bir önerisi var. Çözüm adamı kendisi; insanlık için bir şansmış.
Einstein’ın aynı zamanda “kendi din anlayışına göre” dindar biri olduğunu görüyoruz. Yaptığı bilimsel çalışmaların, onun ruhani olarak da doyuma ulaşmasını sağladığı fikrine ulaşabiliriz. Yahudi toplumunun bir bireyi olmanın sorumluluğunu hissediyor Einstein. İsrail’in kurulması için çok çalıştığını, fikir yürüttüğünü anlıyoruz. Kitapta yazmıyor ama kendisine İsrail devlet başkanlığı önerilmiş fakat “o işlerle o kadar içli dışlı olmadığı için” reddetmiş. Aslında daha önce de dediğim gibi bir çözüm adamı olarak belki de çok başarılı olabilirdi.
Ne haddime ama bir konuda Einstein’i düşünceleri çelişirken buldum sanki. Belki de zamanla fikri değişmiştir, bu da olabilir. Einstein modern insanın arık ulus ve sınıf merkezcilikten kurtulması gerektiğini söylüyor ama bir yandan biz Yahudiler kendimizi dünyadan biraz soyutlayarak (saygılı bir mesafe koyma gibi bir şey diyordu) benliğimizi kazanalım gibi laflar da ediyor. Ha bir de kendisi zorunlu askerlikten nefret ediyor.
 Kitabı kesinlikle alın okuyun. Alın size Einstein’ı tanıma, sanki onunla sohbet etme fırsatı. Başucu kitaplarınızın yanına bir tane daha geliyor.

1 yorum: